Öğretim Elemanları İçin Öneriler

Öğretim Elemanları İçin Öneriler

YZ teknolojisini görmezden gelmek, yasaklamak veya ortadan kaldırmaya çalışmak makul bir yaklaşım olmayacaktır. Bunun yerine, öğrencilerin YZ ile sorumlu etkileşimini teşvik edecek şekilde öğrenme, öğretme ve değerlendirme süreçlerini iyileştirmek ve geliştirmek için doğru uygulamalar sürdürülmelidir.
Eğitimciler için YZ bilgi ve becerileri; yapay zekâ temellerini anlama, YZ destekli pedagojileri uygulama, öğrenme analitiğini kullanarak öğrencilere rehberlik etme, öğretim materyallerini tasarlama ve zenginleştirme, YZ tabanlı değerlendirme araçlarıyla öğrenci performansını izleme ve kişiselleştirilmiş öğrenme deneyimleri sunma becerilerini kapsar.
Doğru bir şekilde kullanıldığında, YZ araçları akademik süreçleri desteklemek için kullanılabilir. YZ araçlarını etkili bir şekilde kullanabilmek ve bu araçların değerini ve sınırlarını anlayabilmek, öğrencilerin gelecekteki kişisel ve mesleki yaşamlarına hazırlıklı olmaları açısından önemlidir.

1. Derslerinizde YZ kullanacaksanız, öncelikle bir planlama yapınız. Dersinizde öğrencilerinizin YZ araçlarını nasıl kullanmaları gerektiğine dair beklentilerinizi net olarak belirleyiniz. YZ araçlarıyla olsun ya da olmasın, kopya çekmenin ne anlama geldiği ve doğuracağı sonuçlar konusunda açık olunuz.
2. Derslerinizde YZ kullanımına izin veriyorsanız, öğrencilerinizin bu tür araçları hangi koşullarda kullanabilecekleri ve YZ tarafından üretilen ödevlerin, vb. nasıl değerlendirileceği konusunda net olunuz.
3. Ödev verirken, öğrencilerinizin YZ araçlarını kullandıklarında elde ettikleri bilgileri kontrol etmelerini, YZ kullanımını beyan etmelerini ve metin içerisinde atıf vermelerini istediğinizden emin olunuz.
4. Öğretim süreçlerini desteklemek için YZ’yı kullanabilirsiniz. Örneğin;
 

Ders Planı ve Tasarımı Dersin öğrenme çıktılarını, işlenme şeklini (yüz yüze, eş zamanlı / eş zamansız uzaktan, laboratuvar uygulamalı vb.) ve süresini veriniz. Ardından size 14 haftalık bir ders planı / programı oluşturmasını isteyiniz.
Günlük Ders Planları Öğrenme çıktılarını, öğrencilerinizin genel özelliklerini, tercih ettiğiniz öğretim stratejilerini ve ders süresini vererek size günlük ders planı hazırlamasını isteyiniz.
Ders Özetleri Öğrenme çıktılarını, dersin ana temalarını, ders notlarını vererek, size temel konuları vurgulayan bir özet hazırlamasını isteyiniz.
Öğrenme Çıktıları Dersin konusunu, düzeyini ve süresini veriniz ve hangi öğrenme çıktılarının hedeflenmesi gerektiğini sorunuz
Geri Bildirim ve Rehberlik Öğrencilerin öğrenmesini istediğiniz konuyu veya becerileri söyleyerek öğrencilerin bu becerileri geliştirmek veya konuyu öğrenmek için izleyecekleri adımları/eylemleri oluşturmasını isteyiniz.
Sınav Soruları Öğrenme çıktılarını verip, bu öğrenme çıktılarına yönelik farklı türlerde soru oluşturmasını isteyiniz.
Görsel oluşturma Ayrıntılı bir açıklama vererek, size bir görsel oluşturmasını isteyiniz.

 

5. Öğrencilerinizin öğrenme süreçlerini desteklemek için YZ’yi kullanabilirsiniz. Örneğin;

 

Tartışma moderasyonu Öğrencilerden bir argüman oluşturmalarını ve bir YZ aracı kullanarak bu fikri çürütmelerini isteyiniz. Ardından, öğrencilerden YZ aracının verdiği sonuçları, kendi argümanlarını güçlendirmek için kullanmalarını isteyiniz. 
Ders özetleri Öğrencilerden bir dersi özetlemek için YZ araçlarını kullanmalarını, kullandıkları komutları paylaşmalarını ve neden bu komutları seçtiklerini açıklamalarını isteyiniz.
Çalışma aracı Öğrencilerden dersteki bir konuyla ilgili açık uçlu sorular oluşturmak için YZ araçlarını kullanmalarını ve sonrasında küçük gruplar halinde soruları yanıtlamalarını isteyiniz.
Görsel oluşturma Öğrencilerden belirli bir konuyu betimlemek için YZ araçlarını kullanarak bir görsel oluşturmalarını ve sonrasında görseli eleştirmelerini/yorumlamalarını isteyiniz.

 

6. Üst düzey bilişsel becerilere odaklanmak üzere derslerinizdeki ölçme-değerlendirme ve geri bildirim süreçlerini desteklemek için YZ’yi kullanabilirsiniz. Örneğin;

 

YZ ile Ödev Oluşturma
  1. Öğrencilerden ödevlerini oluşturmak için YZ’yi kullanmalarını, sonrasında ödevin altında yatan düşünceyi değerlendiren eleştirel bir inceleme göndermelerini isteyiniz.
  2. Öğrencilerden YZ kullanarak en az üç ödev oluşturmalarını, ardından ödevleri karşılaştırmalarını, eleştirmelerini ve bir dereceli puanlama anahtarı sağlayarak not vermelerini isteyiniz.
  3. Öğrencilerden bir görev (kod, makale, tasarım, vb.) oluşturmak için YZ kullanmalarını, ardından oluşturulan işi eleştirmelerini, optimizasyon için fikirler sunmalarını, fikrin çalışmayı neden geliştireceğini belirtmelerini isteyiniz.
Ödev İçin Komut Yazma Öğrencilere bir ödevin/görevin tamamlanmış halini vererek veya söyleyerek böyle bir ödevi elde etmek için kullanacakları komutları oluşturmalarını isteyiniz.


 
Bunları Yapın:

  • YZ’yi öğretim sürecinde kullanın: Öğrencilerin öğrenme deneyimlerini zenginleştirmek için yapay zekâ destekli araçları ders materyali geliştirme, değerlendirme ve geri bildirim süreçlerinde kullanabilirsiniz.
  • Akademik etiği vurgulayın: Öğrencilerin YZ kullanımında etik kurallara uymaları gerektiğini hatırlatın ve bu konuda yol gösterin.
  • YZ farkındalığını artırın: Derslerde YZ araçlarının nasıl kullanıldığını, risklerini ve sınırlarını öğrencilerle paylaşın.
  • Veri gizliliğini sağlayın: YZ araçlarını kullanırken öğrenci verilerinin gizliliğini koruyun.

Bunlardan Kaçının:

  • Aşırıya kaçmayın: Dersin tüm içerik ve materyallerini yapay zekaya dayandırmayın; insan etkileşimi ve rehberliği de önemlidir.
  • Gizliliği ihmal etmeyin: Öğrenci verilerinin veya kişisel verilerinizin YZ araçları üzerinden izinsiz paylaşılmasını önleyin.
  • Şeffaf olun: YZ araçlarını öğrenciler üzerinde kullanırken, onları bilgilendirmeden veya rızalarını almadan uygulama yapmayın.